ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНІ ДИСЦИПЛІНИ
Сьогодні мистецтво
у системі сучасної
освіти розглядається як суттєвий
компонент загальної освіти
школяра. Його могутній пізнавальний і виховний потенціал
пов'язаний з естетичною природою, завдяки
якій осягаються потаємні
найскладніші процеси духовного життя людини, її внутрішнього
світу.
Сучасне навчання,
і мистецьке зокрема,
ґрунтується на засадах особистісно-зорієнтованого і
компетентнісного підходів, визначених в основних нормативних
документах освіти –
державних стандартах, навчальних
планах, програмах.
Дисципліни художньо-естетичного циклу,
до яких належать, насамперед, музичне,
образотворче мистецтво, мистецтво,
художня культура та естетика, є предметами так званого культуротворчого
циклу, їх об’єднує загальний принцип «культуро творення», проте кожен з них має
власні специфічні риси та завдання.
Рекомендуємо у
кожному районі області
створювати з кожного предмета методичні
об’єднання (музичне мистецтво,
образотворче мистецтво та мистецтво, художня культура). Рекомендуємо керівниками
методичних об'єднань назначати вчителів-методистів.
Початкова школа 2014/2015 навчальний
рік – третій
рік впровадження нових навчальних програм
для початкової школи,
створених відповідно до нового
Державного стандарту початкової
загальної освіти, затвердженого Постановою
КМУ №462 від
20.04.2011. Відповідно, вивчення мистецьких
дисциплін у 1-3
класах здійснюватиметься за новими
навчальними програмами, затвердженими МОН молодьспорту (наказ від
12.09.2011 №1050):
«Музичне мистецтво», авт.
Хлєбнікова Л., Дорогань Л.О., Івахно І.М., Кондратова Л.Г., Корнілова О.В.,
Лобова О.В., Міщенко Н.І.;
«Образотворче мистецтво»
авт. Шмагало Р.Т.,
Марчук Ж.С., Вачкова І.Б.,
Чорний О.В., Гнатюк М.В.
«Мистецтво» авт. Масол Л.М., Гайдамака О.В., Очеретяна
Н.В., Дмитренко О.М.
Програми розміщені
на веб-сайті Міністерства освіти
і науки України
(www.mon.gov.ua), видруковані у видавництві «ВД «Освіта», 2012 р.
та фаховому науково-методичному журналі
«Мистецтво та освіта» (№1-4 за
2012 рік).
Учні 4
класів загальноосвітніх навчальних
закладів у 2014/2015 навчальному році
опановуватимуть мистецтво за
навчальними програмами 2006 р.в.
(К.: «Початкова школа», 2006):
«Мистецтво» (авт.
Масол Л.М., Бєлкіна
Е.В., Оніщенко О.І., Очеретяна Н.В., Рагозіна В.В.);
Музика (авт. Ростовський
О.Я., Хлєбнікова Л.О., Марченко Р.О.);
«Музика» (авт. Лобова О.В.);
«Образотворче мистецтво» (авт.
Любарська Л.М., Вовк Л.В.).
Відповідно до нових навчальних
програм авторськими колективами, переможцями
Всеукраїнського конкурсу рукописів
підручників для учнів 1-4
класів загальноосвітніх навчальних
закладів, поетапно створюються навчально-методичні комплекти
(підручник, робочий зошит)
відповідно для кожного класу і з кожного навчального предмета:
«Мистецтво», авт. Масол Л.М.,
Гайдамака О.В., Очеретяна Н.В., вид-во «Генеза»;
«Музичне мистецтво», авт.
Аристова Л.С., Сергієнко В.В., вид-во ВД «Освіта»;
«Музичне мистецтво», авт.
Лобова О.В., вид-во «Школяр»;
«Образотворче мистецтво», авт.
Калініченко О.В., Сергієнко В.В., вид-во ВД «Освіта»;
«Образотворче мистецтво», авт.
Трач С.К., Резніченко М.І., вид-во «Навчальна книга – Богдан».
У 2014/2015
навчальному році робочі
навчальні плани для
1-3 класів загальноосвітніх
навчальних закладів розробляються на основі Типових навчальних
планів початкової школи
з українською мовою навчання, початкової
школи з
навчанням російською, іншою
мовою національної меншини, спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням
іноземних мов та
спеціалізованих шкіл з
поглибленим вивченням предметів художньо-естетичного циклу,
затверджених наказом Міністерства
освіти і науки України від 10.06.2011 р. № 572.
Наголошуємо, що
робота з підручником
повинна бути одним
з видів діяльності учнів
на уроках мистецьких
дисциплін. З метою пробудження й
поглиблення в учнів
початкової школи інтересу
до художнього пізнання через різноманітні форми мистецької діяльності; розкриття
внутрішнього потенціалу кожного учня, незалежно від рівня його мистецьких
здібностей; виховання впевненості
у власних можливостях пізнавати
навколишній світ і мистецтво, створюючи власні інтерпретації творів; релаксації
як забезпечення емоційного комфорту дитини з 2014/2015 навчального року з
предметів художньо-естетичного циклу
вводиться мотиваційна шкала
оцінювання учнів, тобто оцінювання без балів.
Звертаємо увагу
на те, що
відповідно до Типових
навчальних планів для початкової
школи з вивченням
російської чи іншої
мови національної меншини, спеціалізованої школи з поглибленим вивченням
іноземних мов (додатки 2-5 до наказу МОНмолодьспорту від 10.06.2011 № 572) на
вивчення предметів художньо-естетичного циклу передбачено 1 навчальна година.
Проте, для повної реалізації вимог
державного стандарту початкової загальної освіти (освітня галузь «Мистецтво») рекомендуємо використовувати додатково
1 годину за
рахунок варіативної складової навчального плану.
З метою
підвищення якості викладання
навчальних предметів художньо-естетичного
циклу у початковій школі, під час комплектації педагогічних працівників
рекомендується передбачити годинне навантаження з
музики, образотворчого мистецтва
та інтегрованого курсу
«Мистецтво» насамперед учителів, які мають спеціальну освіту за дипломом
(учитель музики, учитель образотворчого мистецтва).
З 2013/2014 навчального року
почався поступовий перехід основної школи на новий зміст освіти, визначений
Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти (затверджений
постановою КМУ від 23 листопада 2011р. № 1392)
У 2014/2015 навчальному році на
новий зміст навчання переходять учні
6 класів, які
навчатимуться за новою
навчальною програмою «Мистецтво» (авт.
Л.Масол, О.Коваленко, Г.Соцька,
Г.Кузьменко, Ж.Марчук,
О.Константинова, Л.Паньків, І.Гринчук,
Н.Новікова, Н.Овіннікова),
що розміщена на
офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки України
(www.mon.gov.ua), та видрукована у фаховому науково-методичному журналі
«Мистецтво та освіта» (№ 1-2 за 2013 рік).
Звертаємо увагу,
що відповідно до
нових Типових навчальних планів, затверджених наказом
МОНмолодьспорту від 03.04.2012 № 409, освітня
галузь «Мистецтво» реалізується навчальними
предметами «Образотворче
мистецтво», «Музичне мистецтво»
або інтегрованим курсом «Мистецтво», рішення
про що приймає
загальноосвітній навчальний заклад.
Для реалізації
нової навчальної програми
для учнів 6
класів створено і рекомендовано МОН
такі підручники з
мистецьких дисциплін:
«Мистецтво» авт. Масол Л.,
вид-во «Світоч»;
«Музичне мистецтво» авт.
Аристова Л., Масол Л., вид-во «Сиция»;
«Музичне мистецтво» авт.
Кондратова Л., вид-во «Навчальна книга – Богдан»;
Учні 7-8 класів у 2014-2015
навчальному році продовжуватимуть навчатися за такими підручниками:
«Музичне мистецтво»
для 7, 8
класів (авт. О.Волошина, О.Мільченко, А.Левченко);
«Музичне мистецтво»
для 7, 8
класів (авт. Г.Макаренко, Т.Неземнова).
Навчально-методичне
забезпечення, рекомендоване Міністерством до
використання в навчальних
закладах, зазначено у
Переліках навчальних програм, підручників та навчально-методичних
посібників, розміщених на офіційних
веб-сайтах МОНУ (www.mon.gov.ua) та
Інституту інноваційних
технологій і змісту освіти (www.iitzo.gov.ua).
Наголошуємо на тому, що
навчальна діяльність учнів з предметів художньо-естетичного циклу у 1-8 класах
може проводитись у різних формах
окрім письмових (запис
учнями будь-якої інформації
зі слів учителя чи
з дошки, контрольних, самостійних
робіт, написання рефератів), які
спричиняють додаткове недоцільне навантаження учнів.
Примусове ведення учнями
зошитів, виконання письмових домашніх завдань
є недоцільним і
несприятливим для організації
творчої мистецької діяльності.
Звертаємо увагу
на те, що
письмові тематичні перевірки (контрольні, самостійні
роботи) з музичного
мистецтва, та інтегрованого
курсу «Мистецтво» не проводяться.
Тематична атестація проводиться
один раз або двічі на семестр та виставляється в журналі в окрему колонку без
дати. Деякі теми програм з музики (музичного
мистецтва) розраховані на
вивчення впродовж семестру. У
цих випадках з метою узагальнення вивченого доцільно здійснювати проміжне
оцінювання навчальних досягнень учнів.
З художньої культури у
2014/2015 навчальному році учні 9 класу працюватимуть за
одним з трьох
підручників: авт. Л.Масол;
авт. Л.Климова; авт. Н.
Назаренко та ін.
Зміст підручника «Художня культура» авт.
Л.Масол, Н.Миропольська (вид.
«Перун», 2005 р.; www.mon.gov.ua) є логічним узагальненням
вивченого учнями на уроках мистецьких
дисциплін у 1-8
класах та пропедевтикою подальшого вивчення художньої культури у
старшій профільній школі. Звертаємо увагу,
що відповідно до рекомендацій Міністерства (лист МОН від 27.01.2009 №1/9-55),
зважаючи на мистецьке
наповнення змісту предмета,
місцевим керівним органам освіти рекомендовано під час комплектації педагогічних працівників
передбачити годинне навантаження
з художньої культури насамперед учителів музичного чи образотворчого мистецтва.
Учні 10-11
класів відповідно до
обраного профілю навчання опановуватимуть художню
культуру за програмами
рівня стандарт, академічного та
профільного рівня авт. Л.Масол, Н.Миропольська, що міститься в Збірнику програм
з художньо-естетичного циклу для 5-11 класів
(вид. «Перун», 2005
р.), Збірнику програм
для профільного навчання (вид.
«Оберіг», 2009 р.) та розміщена на офіційному веб-сайті МОН України
(www.mon.gov.ua).
ВИДИ МИСТЕЦТВА
№ з/п
|
Дата уроку
|
Зміст навчального
матеріалу
|
Тема уроку
|
Матеріали та
інструменти
|
Примітки
|
|
авг
|
б
|
|||||
Вступ. ЩО ТАКЕ
МИСТЕЦТВО (4 год)
|
||||||
1
|
3/09
|
2/09
|
Ознайомлення з видами візуальних (образотворчих) мистецтв, головними
засобами виразності в них: надання пропедевтичних знань про художній образ
|
Види образотворчого мистецтва
|
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..),
гумка
|
|
2
|
10/09
|
9/09
|
|
|||
3
|
17/09
|
16/09
|
Основи процесу створення живописних робіт. Поняття «формат». Правила
обрання формату для майбутньої роботи
|
З чого починається формат. Формат
|
Прості олівці, гумки; гуашеві фарби, пензлі
|
|
4
|
24/09
|
23/09
|
Поняття «композиція», закони та правила компонування зображення в
обраному форматі. Актуалізація знань із правил обрання формату зображення
відповідно до задуму
|
Як скомпонувати малюнок в обраному форматі
|
Кольоровий папір, ножиці, клей, пензлі для клею
|
|
Розділ 1. ГРАФІКА (12 год)
|
||||||
5
|
1/10
|
30/09
|
Ознайомлення з поняттями «навчальний малюнок», «натура». Уважне
спостереження за природою як основа грамотного малювання з натури об’єктів
природи
|
Ботанічні замальовки
|
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..),
гумка
|
|
6
|
8/10
|
7/10
|
Актуалізація знань про графіку як вид образотворчого мистецтва. Види
графіки. Графічні техніки виконання робіт. Техніка монотипія. Виконання
роботи у цій техніці
|
Графіка. Види графіки. Графічні техніки
|
Акварельні та гуашеві фарби, пензлі; мило (або засіб для миття посуду),
скельця або люстерка, воскові свічки
|
|
7
|
15/10
|
14/10
|
Актуалізація знань про основні засоби рисунка – лінію та силует. Види
ліній. Роль ліній та силуету в графіці
|
Лінія та силует у рисунку
|
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..),
гумка
|
|
8
|
22/10
|
21/10
|
Ознайомлення з основними прийомами
композиції (ритм; симетрія. Асиметрія; статика, динаміка; рівновага частин
композиції, виділення сюжетно-композиційного центру)
|
Прийоми композиції
|
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..),
гумка; акварельні та гуашеві фарби,
пензлі
|
|
9
|
29/10
|
28/10
|
Ознайомлення з поняттями «конструкція», «пропорції». Конструктивне
аналізування предметів та визначення пропорцій
|
Що таке конструкція та пропорції
|
Прості олівці, гумки, аркуші паперу
|
|
10
|
5/11
|
4/11
|
Передавання об'ємної форми предметів на площині засобами графіки. Поняття
«світлотіньове моделювання форми»
|
Світлотінь
|
Прості олівці, гумки
|
|
11
|
12/11
|
11/11
|
Поняття «перспектива». Види перспективи. Правила зображення куба та
предметів прямокутної форми з урахуванням перспективних скорочень
|
Знайомство з перспективою, рисування куба і
предметів прямокутної форми
|
Прості олівці, гумки, аркуші паперу
|
|
12
|
19/11
|
18/11
|
Правила зображення кулі. циліндра та предметів кулеподібної, циліндричної
та складної форми з урахуванням перспективних скорочень
|
Рисування предметів циліндричної форми, подібних
до кулі та складної форми
|
Прості олівці, гумки
|
|
13
|
26/11
|
25/11
|
Історичні витоки створення книг. Складові книги, головні засоби
виразності в них. Робота художників над створенням книги
|
З чого складається книга
|
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..),
гумка; акварельні або гуашеві фарби,
пензлі
|
|
14
|
3/12
|
2/12
|
Ілюстрація. Головні засоби виразності в ілюстраціях. Робота
художників-ілюстраторів
|
Ілюстрація
|
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..),
гумка; акварельні або гуашеві фарби,
пензлі
|
|
15
|
10/12
|
9/12
|
Поняття «художній шрифт», «буквиця». Види шрифтів, функції шрифтів. Роль
шрифтів у створенні книги
|
Художній шрифт
|
Кольорові олівці, гумки, фломастери; гуашеві або акварельні фарби, пензлі
|
|
16
|
17/12
|
16/12
|
Прикладна (ужиткова) графіка, її види. Значення прикладної графіки у
житті кожної людини
|
Прикладна (ужиткова) графіка
|
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..),
гумка; акварельні або гуашеві фарби,
пензлі
|
|
Розділ 2. ЖИВОПИС (5 год)
|
||||||
17
|
24/12
|
23/12
|
Ознайомлення учнів з видами живопису , їх відмінностями. Твори видатних
живописців
|
Види живопису
|
Сира картопля, прості олівці, гумки; акварельні або гуашеві фарби, пензлі
|
|
18
|
|
|
Актуалізація знань про колір як головний засіб живопису. Поняття
«колірний тон», «насиченість кольору», «світлота»
|
Колірний спектр
|
Прості олівці, гумки; гуашеві або акварельні фарби, пензлі
|
|
19
|
|
|
Поняття «колорит». Вплив кольору на людину. Актуалізація знань з
кольорознавства
|
Колорит
|
Гуашеві або акварельні фарб. Пензлі; прості олівці, гумки
|
|
20
|
|
|
Плив світла на сприйняття кольору оком людини. Зміна кольору за денного
чи штучного освітлення. Поняття «пленер»
|
Вплив світла на колір. Малювання квітів
|
Прості олівці, гумки; гуашеві або акварельні фарби, пензлі
|
|
21
|
|
|
Поняття «повітряна перспектива». Передавання повітряної перспективи у
графіці та живописі
|
Повітряна перспектива. Настрій
|
Прості олівці, гумки; гуашеві або акварельні фарби, пензлі, ножиці
|
|
Розділ 3. СКУЛЬПТУРА І
ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНЕ (ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ) МИСТЕЦТВО (11 год)
|
||||||
22
|
|
|
Актуалізація знань щодо такого виду мистецтва, як скульптора. Види
скульптури
|
Що таке скульптура. Види скульптури
|
Пластилін (глина). Стека
|
|
23
|
|
|
Актуалізація знань про засоби художньої виразності у скульптурі (об’єм та
фактуру)
|
Засоби художньої виразності у скульптурі
|
Солене тісто, стеки, манікюрні ножиці, гребінці, тертки, прилади для
давлення часнику, ґудзики, різне за фактурою листя рослин
|
|
24
|
|
|
Актуалізація опорних знань про декоративно-прикладне мистецтво та його
види. Основні засоби виразності кожного виду декоративно-прикладного
мистецтва. Центри українського декоративно-прикладного мистецтва
|
Види декоративно-прикладного мистецтва
|
Фломастери, прості та кольорові олівці, гумки; гуашеві фарби, пензлі;
кольоровий папір, картон, клей ПВА, пензлі для клею, ножиці
|
|
25
|
|
|
|
|||
26
|
|
|
Орнамент та його види. Правила створення орнаментів. Створення орнаментів
на основі стилізації природних форм
|
Орнаментальна композиція
|
Фломастери, прості та кольорові олівці, гумки; гуашеві фарби, пензлі
|
|
27
|
|
|
Традиції писанкарства в Україні. Колірна гама та символіка писанок різних
регіонів України. Зміст деяких писанкарських символів
|
Українські писанки
|
Прості олівці, гумки; воскові свічки, мило, акварельні фарби. пензлі
|
|
28
|
|
|
|
|||
29
|
|
|
Поняття «символ», «символіка». Використання однакових символічних
зображень у різних видах декоративно-прикладного мистецтва. Значення
символічних зображень у вишивці України
|
Символіка українського орнаменту
|
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..),
гумка; акварельні та гуашеві фарби,
пензлі
|
|
30
|
|
|
Аналіз природних форм. Правила стилізування природних форм
|
Як стилізувати природні форми
|
Фломастери, прості та кольорові олівці, гумки; акварельні фарби, пензлі
|
|
31
|
|
|
Народне мистецтво України та основні художні промисли. Головні засоби
виразності в них
|
Народні промисли
|
Акварельні фарби. пензлі; прості та кольорові олівці, гумки, фломастери
|
|
32
|
|
|
Петриківський розпис, історія його виникнення. Майстри петриківського
розпису. Основні мазки та елементи петриківського розпису
|
Петриківський розпис
|
Прості олівці, гумки; гуашеві або акварельні фарби, пензлі
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар