24-25 ГРУДНЯ РІЗДВО
БОЖИЧА КОЛЯДИ. СВЯТВЕЧІР
На Святий вечір уся родина і уся худоба мусять бути вдома, бо хто не буде —
блукатиме цілий рік. До приходу Сонця-Коляди господарю треба встигнути в час
сонячного сходу відчинити брами в клуні, сінешні двері, повідчиняти хліви,
комори, стайні, обори та ворота на дорогу.
Разом з Колядою сходять по сонячному промінні на землю Бог урожаю Спас та Бог
господарства Велес. Цієї чарівної пори прийдуть до хати й перебуватимуть у
снопі-Дідуху аж до Щедрого вечора добрі духи-душі Дідів-Прадідів, опікуни нив
та родин, тому на Святу вечерю і для них ставлять порожні миски так кладуть до
них ложки. Те ж роблять для відсутніх живих. Усіх їх вітають люди, тварини,
рослини, поля і ріки, ліси і гори — вся земля! Та особливо люди чекають на
прихід Бога Коляди, провісника долі на весь наступний рік. Це він,
Коляда-Сонце, мусить освітити й освятити усе господарство, увесь двір, усю
землю.
У час "сходу" господиня повинна встигнути вийняти в печі узвар та
кутю й поставити на лавки. Тоді ж виймає з печі книші, книшики, калачі та пісні
пиріжки.
Кличем до початку Святої вечері є перша вечірня Зоря. Хто першим у родині
побачить Різдвяну зірку, той буде щасливим цілий рік. Натхнені зоряним благословенням,
усі вже викупані, причепурені, готові до врочистої події. У хаті чисто прибрано
й помито, стіл святково застелений. На столі укладено тонкий шар сіна. Поверх
першої скатертини, що для добрих духів, господиня стелить другу — для людей. У
чотирьох кутках столу під скатертину господиня обов'язково кладе часник,
промовляючи замовляння для очищення оселі.
Господар з господинею запрошують до господи найповажніших гостей:
"Пресвятеє Сонце, Місяцю ласкавий, зорі ясні, дощі рясні, йдіть до нас на
Святу Вечерю — кутю їсти!"
Перший гостенько — ясне Соненько
Другий гостенько — ясний Місяченько,
Третій гостенько — дрібний Дощенько —
Сам милий Господь Бог.
Небесній тріаді господар облаштовує найпочесніше місце в хаті — покуття. Сонце
завжди приходить в ризах, повних світла й тепла. Місяць опікується закоханими,
тому дівчата звертаються до нього за допомогою, коли хочуть принадити до себе
хлопців. Закликають до столу і нищівні сили. Мороза кличуть у вікно:
"Морозе, іди до нас вечерять, та не морозь ні телят, ні ягнят, ні гусей,
ні курей". Швидко повечерявши, зараз хапають макогін, б'ють ним у святий
стіл у своїй або сусідній хаті і проганяють Мороза:
"Іди, Морозе, на своє місце, щоб не був ти тут, повечерявши".
Господар кличе у двері чи вікно й інших гостей:
"Буйний вітре, палаючі Промені, люта Буре, лихе й зле — йдіть кутю
їсти!"
Проказавши тричі, додає:
"Кличу вас! Не йдете, то не йдіть і на жито, пшеницю та всяку
пашницю."
Поруч у кутку, ще до сходу сонця, ставлять і снопик жита — Дідух — та кладуть
біля нього різні залізні речі, щоби захистити дім від злих сил. Ще з прадавніх
часів зберігся звичай, коли господар ховався під час вечері за сніп і питався
рідних:
— Чи бачите мене, діти?
Ті хором відповідали:
— Не бачимо!
На це господар відповідав:
— Дай Боже, щоб і другого року не видно було світу за стіжками, за копами та
снопами!
У стайнях, оборах, хлівах, клуні, щоб ніяка нечисть не вступила у двір, до
худобки та до людей, господар чаклував чарівним зіллям, сипав усюди в
господарстві мак-видюк. Стелячи сіно чи солому, господар іржав конем, мукав
коровою, бекав вівцею, щоб велася худоба, а в хаті на лавах затикав усі дірки —
щоб так роти позатикало ворогам.
Біля снопа-Дідуха ставиться кутя. Кутя — їжа богів, їжа сонця праведного,
святих та добрих душ покійників. Книші — теж хліб духів, хоча усе це
споживається всіма: і богами, і духами, і людьми. Під час Святвечора п'ється
вар, а зерно для куті береться зі снопа-Дідуха, щоб таким чином уся родина
причастилася разом зі своїми предками. Біля снопа-Дідуха господиня кладе ще
калач з дванадцятьма ріжками. Число дванадцять — божественне, тому на Святий
вечір у печі розпалюють живий вогонь з дванадцяти полін, заготовлених
дванадцять днів наперед. По всіх хатах цієї ночі горять свічки. Гасити свічку
на Святий вечір не можна. Світильник на покуті освітлює дванадцять священних
страв — жертовну трапезу на честь бога Коляди: кутю з медом, голубці, вареники,
узвар, картоплю з товченим часником, ячмінну кашу, пироги з маком, варену
кукурудзу та варені боби. Дванадцятиріжковий калач, як і дванадцять страв, — то
все пам'ять про дванадцять священних ночей творіння Всесвіту; їх ставлять тому,
що протягом року ясен-місяць оббігає землю дванадцять разів.
У день під Різдво постять, а тому на Святій вечері не повинно бути страв з
животини. Єдине, що має бути на столі, — плоди та овочі, квіти і зерна, мед і
питво, настояне на травах. У цей Святвечір усе живе повинно радіти златоликому
новонародженому. Бог Коляда споглядає, щоб скрізь був повний порядок, бо це він
разом з Богами урожаю і багатства піклується про ще більший урожай, а тому
жодна худібка в цей вечір не повинна відчути бодай найменшої кривди. На
Святвечір усю худібку господар повинен пригостити "святою вечерею" та
благословити її хлібом. Опівночі на Різдво корови розмовляють між собою і
скаржаться на господаря, якщо він зле їх доглядає. На честь породин сонця
Коляди, Всебог поблагословив худобу раз на рік говорити, і почувши її скаргу,
може покарати несумлінного.
Лише після всього цього, пильно причинивши двері, бо до кінця вечері ніхто не
повинен виходити з хати, господиня накладає в миски страви. Після обов'язкової
молитви до Богів і до світу Божого запрошуються на цю вечерю душі
Дідів-Прадідів, і всі мовчки починають їсти святвечірні страви. На Святій
вечері не можна ні розмовляти, ні вставати води напитися — інакше хотітиметься
пити усі жнива. Після вечері діти починають колядувати, а мати дає їм за це
гроші та цукерки. Під кінець уся сім'я співає колядки на честь Бога Коляди.
Потім мати і батько виряджають дітей рознести трохи куті та інші дарунки до
своїх родичів та близьких. Увечері приходять колядники й колядують надворі під
вікнами, а в хаті бажають господарям щастя й здоров'я, "повні кошари й
великі отари, телички й овечки, зеленого винця й красного молодця".
Світло, яке щороку врочисто дарує людям Коляда-Сонце, — то життєтворяща,
всеперемагаюча могутня велич Бога, що й досі кличе з найвіддаленіших часів на
Святу Вечерю, де двері для всіх відчинені, де столи для всіх прибрані, —
вечеряти!
Джерело:
В.Войтович "Міфи та легенди давньої України"