суботу, 17 січня 2015 р.

5 клас Урок №17 ВИДИ ЖИВОПИСУ

5 клас
Урок №17
                        ВИДИ ЖИВОПИСУ
Мета:
·         навчальна: ознайомити учнів з видами живопису, їх відмінностями, творами видатних живописців;
·         розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням творів живопису, визначати види живопису та аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак;
·         виховна: виховувати зацікавленість творами живопису, повагу до художників та їхньої праці.
Оснащення: сира картопля, акварельні або гуашеві фарби, пензлі, прості олівці, гумки, аркуші паперу (альбоми), ємності для води, серветки для витирання рук і пензлів, клейонки; репродукції живописних творів (С. Васильківський «Весна в Україні», 0.  Кипренський «Портрет А. К. Швальбе», А. Рубльов «Ангел» (фреска Успенського собору у Владимирі), В. Васнецов «Богородиця» (фреска Володимирського собору у Києві), мозаїка «Оранта» (головний вівтар собору Софії Київської), вітраж «Богородиця з прекрасного скла» (кафедральний собор Богоматері у Шартрі), Ж. Сьора «Запрошення на інтермедію (парад у цирку)»).
Тип уроку: комбінований урок.



ХІД УРОКУ
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
•   Які види образотворчого мистецтва ви знаєте?
•   Чим відрізняються твори графічного мистецтва від живопису?
•   Які живописні матеріали вам відомі? Якими з них ви вже працювали?
3. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
4. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель.
Живопис — вид мистецтва, який здатний відтворити видиму реальність за допомогою кольору на двовимірній поверхні. Це зображення створено завдяки використанню художником законів перспективи, лінії, кольору, світлотіні. Психологи уподібнюють вплив живопису на людину до впливу музики. Світ живопису багатий та різноманітний. Це скарби, що людство накопичувало тисячоліттями. Не можна сказати, що художник змальовує життя таким, яким воно є. За допомогою фарб він передає свої думки, почуття, естетичні ідеали своєї епохи.
Твори живопису можуть бути станковими, монументальними, декоративними та мініатюрними. (Запис до словничків.)


Розберімося, чим же різняться ці види живопису.
Станковий живопис (від слова станок — мольберт, на який ставлять основу — картон, дошку, полотно для малювання картин) об'єднує твори самостійного значення, не пов'язані з архітектурним ансамблем. Твори станкового живопису розраховані на сприйняття з близької відстані. їх можна переносити, зберігати в житлових приміщеннях, установах, музеях. (Учитель розповідає про станковий живопис, його особливості та найвидатніші твори.)
Монументальний живопис — це живопис на архітектурних спорудах та інших стаціонарних основах. Йому властивий суспільно-значущий зміст, масштабність задуму, громадянський пафос, високий лад образів, звернення до великої колективної аудиторії та ін. В ансамблі монументальний живопис виконує також декоративну роль. (Учитель розповідає про монументальний живопис, його особливості та найвидатніші твори.)
Одним із найстаріших видів монументального живопису є стінний розпис. Сьогодні стіни та вікна будівель також прикрашають монументальним живописом. (Учитель розповідає про фрески, мозаїки, вітражі.)
Декоративний живопис — це частина архітектурного ансамблю чи творів декоративно-прикладного мистецтва (орнаментальні розмальовки та композиції, що не мають самостійного значення: панно, орнаменти, що підкреслюють функції предмета або оточують великі настінні сцени). (Учитель розповідає про декоративний живопис, його особливості та найвидатніші твори.)
Мініатюра (живопис) — невеличкий за обсягом твір у рукописах, книгах, на полотні та ін. (Учитель розповідає про живописну мініатюру, її особливості та найвидатніші твори.)
Фізкультхвилинка
5. ІНСТРУКТАЖ
Учитель.
Сьогодні ви працюватимете у незвичайній техніці: створюватимете імітацію мозаїчного панно.
Варіант № 1. Працюватимемо у техніці відбитка. Для цього необхідно зробити штамп (кілька штампів різного розміру та форми) з розрізаної картоплини. Пам'ятайте про техніку безпеки під час роботи з ножем! На альбомному аркуші олівцем намітьте зображення майбутньої роботи. Умочуючи штампи у розведену фарбу, створіть власне панно на аркуші паперу.
Варіант № 2. Працюватимемо у техніці пуантилізму. (Учитель розповідає про особливості створення роботи в техніці пуантилізму.) Отже, сьогодні ми створюватимемо панно кольоровими точками. (Аналізування роботи Жоржа Сьора «Запрошення на інтермедію (парад у цирку)».)
6. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Створення імітації мозаїчного панно
7. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
·         Які види живопису вам запам'яталися?
·         Чи доводилося вам зустрічати приклади монументального живопису? Розкажіть про свої враження.
8ЗАВЕРШЕННЯ УРОКУ. 
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: роздивитись удома, які кольори переважають у ваших домівках; запитати у рідних про їх кольорові вподобання; принести гуашеві або акварельні фарби, прості олівці, гумки, пензлі, аркуші паперу (альбоми).
3. Проголошення уроку завершеним.




ДЕМОНСТРАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ

В. Васнецов «Богородиця» (фреска Володимирського собору у Києві)

В. Васнецов «Богородиця» (фреска Володимирського собору у Києві)

В. Васнецов «Богородиця» (фреска Володимирського собору у Києві)

В. Васнецов «Богородиця» (фреска Володимирського собору у Києві)

А. Рубльов «Ангел» (фреска Успенського собору у Владимирі)

0.  Кипренський «Портрет А. К. Швальбе»,

Ж. Сьора «Запрошення на інтермедію (парад у цирку)» деталі

Ж. Сьора «Запрошення на інтермедію (парад у цирку)»

вітраж «Богородиця з прекрасного скла» (кафедральний собор Богоматері у Шартрі)

С. Васильківський «Весна в Україні»

мозаїка «Оранта» (головний вівтар собору Софії Київської) 

мозаїка «Оранта» (головний вівтар собору Софії Київської)


Цікаво знати. Шедеври світового мистецтва

Нікколо ді Бонаккорсо

Нікколо ді Бонаккорсо (працював 1356-1388)
Нікколо ді Бонаккорсо, або Нікколо ді Буонакорсі (італ. Niccolo di Buonaccorso, згідно з документами працював в Сієні 1372-1388 роках, за іншими свідченнями з 1348 по 1388) - італійський художник, сієнські школа.

Про Нікколо ді Бонаккорсо збереглося дуже мало відомостей. Відомо що він народився в Прато і працював у сієнської манері, провідною свій початок від Дуччо.

Рання творчість художника покрита таємницею. У 1370е роки його ім'я кілька разів згадується в сієнських архівних документах. Існує всього два підписаних Нікколо твори, одне з яких - «Заручини Марії» (1380) зберігається в лондонській Національній галереї, інше - «Мадонна з немовлям» - центральна панель колись великого поліптіха, написаного Нікколо ді Бонаккорсо для церкви Санта Мергеріта в Костальпіно , на старовинній рамі якого зберігся напис «NICHOLAUS BONACHURSI ME PINXIT A.DNI 1387» (Нікколо Бонаккорсі написав мене в 1387). Нині це твір, створений художником всього за рік до своєї смерті, зберігається в Сан Дієго, в галереї Тімкен.

Незважаючи на убогість відомостей, у дослідників не викликає сумніву, що мистецтво Нікколо ді Бонаккорсо зазнало деякий вплив Амброджо Лоренцетті. Принаймні це випливає з відомих сьогодні його творів.


До наших днів дійшло зовсім небагато його великих робіт, і всі вони являють собою окремі частини більш складних композицій, розібраних, і розійшлися по різних колекціях: «Мадонна з немовлям на троні зі святими» (Берлін, Державні музеї), «Введення Марії в храм »(Флоренція, Галерея Уффіцці),« Заручини Марії »(Лондон, Національна галерея),« Мадонна з немовлям на троні в оточенні св. єпископа, св. Іоанна Хрестителя і чотирьох ангелів »(Бостон, Музей образотворчих мистецтв), яка є центральною частиною колишнього триптиха. В Перуджі, в Національній галереї Умбрії зберігається написана ним сцена «Розп'яття» (1370-1380гг) з Марією, Іваном Богословом, ангелами, і кардиналом, схиливши коліна біля підніжжя хреста. Серед невеликих творів майстра можна згадати два триптиха, один більш ранній (1370-75 рр.) «Мадонна Смирення зі св. Катериною, св. Христофором, Благовіщенням і Розп'яттям »з музею Тімкен, Сан Дієго, інший« Мадонна смирення »(ок.1380 р) з галереї Шикман, Нью-Йорк.


«Заручини Марії» 
1380 
Лондон, Національна галерея.

«Мадонна з немовлям, Іоанном Хрестителем, святим архієпископом і ангелами»
 ок.1380 р 
Бостон, Музей образотворчих мистецтв.