вівторок, 30 грудня 2014 р.

5 клас № 14 ІЛЮСТРАЦІЇ

5 клас

14

ІЛЮСТРАЦІЇ
Мета:
·          навчальна: ознайомити учнів із ілюстрацією, роботою художників-ілюстраторів, головними засобами виразності в ілюстраціях;
·          розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням ілюстрацій, аналізувати їх; активізувати творчу ініціативу учнів; формувати естетичні почуття, смак, творчі здібності;
·          виховна: виховувати дбайливе ставлення та любов до книги, повагу до роботи ху-дожника-ілюстратора.
Оснащення: прості олівці, гумки, фломастери або гелеві (кулькові) ручки, гуашеві або акварельні фарби, пензлі, аркуші паперу, ємності для води, серветки для витирання рук і пензлів, клейонки; ілюстрації до літературних творів (Г. Якутовича до творів «Фата морга-на» М. Коцюбинського, «Ярослав Мудрий» І. Кочерги, «Захар Беркут» І. Франка, «Повість про Ігорів похід», «Слово минулих літ»; Є. Гагринської до творів для дітей «Ліза та її сни», «Матильда», В. Єрка до «Снігової королеви» Г. К. Андерсена, «Казок Туманного Альбіону», П. Коневка до п'єси «Сон літньої ночі» В. Шекспіра).
Тип уроку: комбінований урок
ХІД УРОКУ

1.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2.      АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
·          Чи розглянули ви вдома ілюстрації у ваших улюблених книжках? Чим вони вам подобаються?
·          Хто є автором цих ілюстрацій?
·          Про що розповідають ілюстрації?
·          Чи завжди головні герої літературного твору на ілюстраціях виглядають так, як ви їх уявляли під час читання?
3.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Учитель. На попередньому уроці ми вивчали особливості структури нашої доброї знайомої — книги. Сьогодні наше знайомство триватиме. Я розповім вам про книжкову ілюстрацію, її історію та художників, які вкладають душу у свої роботи, щоб нам було цікаво гортати сторінки улюблених книжок.
4.      ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Давайте ще раз пригадаємо, що ж таке ілюстрація.
Ілюстрація — зображення, що супроводжує текст літературного твору, газетної статті та ін. з метою полегшення для читача візуалізації змісту.
У свою чергу, книжкова ілюстрація — елемент книжки, що або пояснює текст наочними образами, або активно тлумачить текст, даючи змогу читачеві по-новому зрозуміти і відчути цінність літературного змісту та форми. (Запис до словничків.)
Ілюстрації допомагають зорієнтуватись у змісті книжки, спонукають її прочитати та допомагають засвоїти зміст тексту.
Дуже давно, на початку зародження книговиробництва, рукописи ілюстрували мініатюрами, намальованими художниками.
Після винаходу книгодрукування та ксилографії ілюстрація стала здебільшого складовою графіки. Найперші ксилографії з'явилися у Китаї у VI— VII століттях.
Європейська ксилографія, що зародилася у XVI столітті, спочатку була пов'язана з мистецтвом мініатюри.
Митці вирізували ранні ілюстрації на одній дошці з текстом.
Сьогодні ілюстрації до книг і журналів колекціонують, на виставках і в мистецьких галереях можна побачити окремі стенди з книжковими ілюстраціями.
Дуже цікавими є ілюстрації Пауля Коневки до «Сна літньої ночі» (1868) Ві-льяма Шекспіра. Вони дуже графічні та лаконічні, адже виконані у силуетному зображенні.
Одним із видатних українських художників-ілюстраторів є Георгій Вячеславович Якутович, відомий своїми майстерними ілюстраціями до творів українських та зарубіжних поетів і письменників (зокрема, «Фата морга -на» Михайла Михайловича Коцюбинського, «Ярослав Мудрий» Івана Антоновича Кочерги, «Захар Беркут» Івана Яковича Франка, «Повість про Ігорів похід», «Слово минулих літ» та багато інших).
Сучасна ілюстрація також є дуже цікавою. Одним із сучасних художників-ілюстраторів є Владислав Едвардович Єрко — переможець престижних художніх та книжкових виставок. Загальне визнання отримали його чорно-білі ілюстрації до книг Пауло Коельо та кольорові ілюстрації до «Снігової королеви» Г. К. Андерсена. Як же створюється це диво — ілюстрація?
Часто ілюстрації створюють завдяки співпраці письменника та художника. Для ілюстрації обирають епізоди, що найповніше розкривають зміст тексту або окремих фрагментів літературного твору. Ілюстрації іноді займають цілу сторінку або її частину.
Для створення ілюстрацій існує багато технік, зокрема авторських. Найпоширенішими з-поміж них є акварель, гуаш та кольорові олівці. Ілюстрування не має обмежень: художник обирає зручну для себе форму та улюблену ним техніку виконання. Сьогодні в ілюструванні також застосовують комп'ютерну графіку.
Сьогодні ви перетворитеся на художників-ілюстраторів і створите власні ілюстрації до літературного твору.
Фізкультхвилинка
5.      САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Варіант 1. Створення ілюстрацій до запропонованого літературного твору (колективна робота)
Варіант №2. Продовження завдання попереднього уроку: створення ілюстрації до книжки за улюбленим літературним твором (індивідуальна робота)
6.      АКУТАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
·          Що таке ілюстрація?
·          Як ви вважаєте, чому дитячі книжки завжди яскраво проілюстровані, а книжки для дорослих часто виходять друком без ілюстрацій?
·          Які ілюстрації вам подобаються більше — однокольорові чи багатокольорові?
·          Назвіть відомих художників-ілюстраторів.
7.      ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1.    Підбиття підсумків
2.    Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести кольорові олівці, гумки, фломастери, фарби, пензлі, аркуші паперу.
3.    Завершення уроку



Кодекси (українські стародруки)

«Ярослав Мудрий» І. Кочерги 

Брати Лімбург. Червень. Мініатюра з Пишного часослова герцога Жана Беррійського

Євангеліст Лука. Мініатюра з Євангелія ХІІІ ст.

Кодекси (українські стародруки)

Сувій

«Повість про Ігорів похід»,

Г. Якутовича до творів «Фата морга-на» М. Коцюбинського

«Повість про Ігорів похід»,

«Повість про Ігорів похід»,

«Ярослав Мудрий» І. Кочерги

«Захар Беркут» І. Франка


«Повість про Ігорів похід»

«Слово минулих літ»

«Слово минулих літ»

В. Єрка до «Снігової королеви» Г. К. Андерсена

В. Єрка до «Снігової королеви» Г. К. Андерсена

В. Єрка до «Снігової королеви» Г. К. Андерсена

В. Єрка до «Снігової королеви» Г. К. Андерсена


«Захар Беркут» І. Франка

Цікаво знати.

АЖУРНІ ФІРАНКИ ТА ФІРАНКИ-ВИТИНАНКИ

«Немов відтворення серпанку,
З паперу вирізані всі,
Ось перед нами витинанки —
Зразки чудової краси.
Легкі, прозорі, мов пушинки,
Цілком нагадують вони
Серветки, зірочки, сніжинки —
Казковий витвір давнини»
(І.Дубинський)





Найдавніші українські витинанки, що дійшли до нас, походять з Прикарпаття і Західного Поділля. Вирізані паперові узорні фіранки-витинанки завішували на покуттях, на вікнах, мисникових поличках, над вікнами, дверима та ін.

Українські народні паперові фіранки-витинанки, як прикраси сільських хат, з'являються у середині XIX ст. Папір був значно дешевший за тканину, і селяни охоче прикрашали витинанками свої оселі. Витинанки були невід'ємною частиною українського побуту. По ній можна було читати, що відбувається в селі, хто народився, де весілля, які свята. Вікна були прикрашені паперовими занавісками, майстерно вирізаними господинею будинку.

Фіранки використовували ажурні та білі. З вулиці така фіранка виглядає як контраст білого і чорного. Гра контрастних кольорів не дасть погляду проникнути всередину. Тому що білий колір — світловідбиваючий, а чорний — світлопоглинаючий.

У 60-70 роки дуже поширеними були фіранки і рушники, витяті ножицями. Цією технікою добре володіла В.Й.Яскілка з Підзамочка Бучацького району. Вирізані ножем фіранки С.А.Чайківської з цього ж села вражають ритміко-пластичним ладом композиції і лаконічним декором («зірочки», «кружальця», «ромбики»). Ажурні фіранки Г.Скрипки і Ф.Левчук з Улашківців Чортківського району мали дзеркальну одноосьову структуру.

«Як у хаті витинанка, той добро стоїть на ганку».

Великі розміри фіранок давали можливість застосовувати різні способи розміщення мотивів, добиватись чіткої організації ритму, симетрії, загальної узгодженості. В інтер'єрі лемківської хати, побудованої в 1880 році, експонуються цікаві фіранки на кожну поличку мисника. Видовжене горизонтальне паперове поле поділене вертикальними стрічками з рядів ромбиків на п'ять прямокутників. У них розміщені домінуючі мотиви — шестипелюсткові розетки-звізди. Обабіч — ромби, цяточки, кружальця. Стрічкова композиція з ряду розеток внизу обрамлена своєрідною каймою — двома горизонтально розміщеними смугами дрібних ромбів. Звисаючий край витинанки — заокруглені зубці із скісними нарізами. Продумане масштабне співвідношення величини ромбів, розміщених в різних напрямках стрічкового узору на всій площині витинанок, посилює враження мерехтливості ажурного візерунка.

Важливо, що саме у лемківських хатах зустрічаються витинанки-фіранки, витинанки у вигляді рушників, у формі прямокутника, скісного ромба, круга-розетки.

Цікаві за композицією узорів фіранки були поширені в м.Кросно та його околицях. Виділяються завіси-витинанки, розміщені на покутті хат. Вони прямокутної форми. Краї — півкруги, посічені зубчиками. На центральній площі — стрічкова система розміщення мотивів. В одному ряді витяті круглясті квіти, а в нижньому — ряд прямокутників. Орнаментальні мотиви вирізані ножем. Чіткі геометричні лінії кожного мотиву добре проглядаються здалеку завдяки наріжному глибинному простору. Такого типу фіранки-рушники були поширені в кінці XIX ст. в околицях села Климівка. Своєрідними розетково-круговими композиціями виділяються витинанки Кроснянського повіту.

Джерело:

ibud.ua
vytynanka.at.ua
carpathians.eu
ukrvytynanka.com.ua