неділю, 30 листопада 2014 р.

Календарний план з образотворчого мистецтва 5 клас

ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНІ  ДИСЦИПЛІНИ
Сьогодні   мистецтво   у   системі   сучасної   освіти   розглядається   як суттєвий   компонент   загальної   освіти   школяра.   Його   могутній пізнавальний і виховний потенціал пов'язаний з естетичною природою, завдяки   якій   осягаються   потаємні   найскладніші   процеси   духовного життя людини, її внутрішнього світу.
Сучасне   навчання,   і   мистецьке   зокрема,   ґрунтується   на   засадах особистісно-зорієнтованого і компетентнісного підходів, визначених в основних   нормативних   документах   освіти   –   державних   стандартах, навчальних планах, програмах.
Дисципліни   художньо-естетичного   циклу,   до   яких   належать, насамперед,   музичне,   образотворче   мистецтво,   мистецтво,   художня культура та естетика, є предметами так званого культуротворчого циклу, їх об’єднує загальний принцип «культуро творення», проте кожен з них має власні специфічні риси та завдання.
Рекомендуємо   у   кожному   районі   області   створювати   з   кожного предмета   методичні   об’єднання   (музичне   мистецтво,   образотворче мистецтво та мистецтво, художня культура). Рекомендуємо керівниками методичних об'єднань назначати вчителів-методистів.
Початкова школа 2014/2015   навчальний   рік   –   третій   рік   впровадження   нових навчальних   програм   для   початкової   школи,   створених   відповідно   до нового   Державного   стандарту   початкової   загальної   освіти, затвердженого   Постановою   КМУ   №462   від   20.04.2011.   Відповідно, вивчення   мистецьких   дисциплін  у   1-3   класах   здійснюватиметься  за новими   навчальними   програмами,   затвердженими МОН молодьспорту (наказ від 12.09.2011 №1050):
 «Музичне мистецтво», авт. Хлєбнікова Л., Дорогань Л.О., Івахно І.М., Кондратова Л.Г., Корнілова О.В., Лобова О.В., Міщенко Н.І.;
 «Образотворче   мистецтво»  авт.   Шмагало   Р.Т.,   Марчук   Ж.С., Вачкова І.Б., Чорний О.В., Гнатюк М.В.
 «Мистецтво»  авт. Масол Л.М., Гайдамака О.В., Очеретяна Н.В., Дмитренко О.М.
Програми   розміщені   на   веб-сайті   Міністерства   освіти   і   науки України (www.mon.gov.ua), видруковані у видавництві «ВД «Освіта», 2012   р.   та   фаховому   науково-методичному   журналі   «Мистецтво   та освіта» (№1-4 за 2012 рік).
Учні   4   класів   загальноосвітніх  навчальних   закладів  у  2014/2015 навчальному   році   опановуватимуть   мистецтво   за   навчальними  програмами 2006 р.в. (К.: «Початкова школа», 2006):
 «Мистецтво»   (авт.   Масол   Л.М.,   Бєлкіна   Е.В.,   Оніщенко   О.І., Очеретяна Н.В., Рагозіна В.В.);
 Музика (авт. Ростовський О.Я., Хлєбнікова Л.О., Марченко Р.О.);
 «Музика» (авт. Лобова О.В.);
 «Образотворче мистецтво» (авт. Любарська Л.М., Вовк Л.В.).
Відповідно до нових навчальних програм авторськими колективами, переможцями   Всеукраїнського   конкурсу   рукописів   підручників   для учнів   1-4   класів   загальноосвітніх   навчальних   закладів,   поетапно створюються   навчально-методичні   комплекти   (підручник,   робочий зошит) відповідно для кожного класу і з кожного навчального предмета:
«Мистецтво», авт. Масол Л.М., Гайдамака О.В., Очеретяна Н.В., вид-во «Генеза»;
«Музичне мистецтво», авт. Аристова Л.С., Сергієнко В.В., вид-во ВД «Освіта»;
«Музичне мистецтво», авт. Лобова О.В., вид-во «Школяр»;
«Образотворче мистецтво», авт. Калініченко О.В., Сергієнко В.В., вид-во ВД «Освіта»;
«Образотворче мистецтво», авт. Трач С.К., Резніченко М.І., вид-во «Навчальна книга – Богдан».
У   2014/2015   навчальному   році   робочі   навчальні   плани   для  1-3 класів  загальноосвітніх навчальних закладів розробляються на основі Типових   навчальних   планів   початкової   школи   з   українською   мовою навчання,   початкової   школи   з   навчанням   російською,   іншою   мовою національної меншини, спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних   мов   та   спеціалізованих   шкіл   з   поглибленим   вивченням предметів   художньо-естетичного   циклу,   затверджених   наказом Міністерства освіти і науки України від 10.06.2011 р. № 572.
Наголошуємо,  що  робота   з  підручником  повинна   бути  одним   з видів  діяльності   учнів   на   уроках   мистецьких   дисциплін.   З   метою пробудження   й   поглиблення   в   учнів   початкової   школи   інтересу   до художнього пізнання через різноманітні форми мистецької діяльності; розкриття внутрішнього потенціалу кожного учня, незалежно від рівня його   мистецьких   здібностей;   виховання   впевненості   у   власних можливостях пізнавати навколишній світ і мистецтво, створюючи власні інтерпретації творів; релаксації як забезпечення емоційного комфорту дитини з 2014/2015 навчального року з предметів художньо-естетичного циклу  вводиться   мотиваційна   шкала   оцінювання   учнів,   тобто оцінювання без балів.
Звертаємо   увагу  на   те,   що   відповідно   до   Типових   навчальних планів   для   початкової   школи  з   вивченням  російської   чи   іншої   мови національної меншини, спеціалізованої школи з поглибленим вивченням іноземних мов (додатки 2-5 до наказу МОНмолодьспорту від 10.06.2011 № 572) на вивчення предметів художньо-естетичного циклу передбачено 1 навчальна година. Проте,  для повної реалізації вимог державного стандарту початкової загальної освіти (освітня галузь «Мистецтво») рекомендуємо  використовувати   додатково   1   годину   за   рахунок варіативної складової навчального плану.
З   метою   підвищення   якості   викладання   навчальних   предметів художньо-естетичного циклу у початковій школі, під час комплектації педагогічних   працівників   рекомендується   передбачити   годинне навантаження   з   музики,   образотворчого   мистецтва   та   інтегрованого курсу «Мистецтво» насамперед учителів, які мають спеціальну освіту за дипломом (учитель музики, учитель образотворчого мистецтва).
З 2013/2014 навчального року почався поступовий перехід основної школи на новий зміст освіти, визначений Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти (затверджений постановою КМУ від 23 листопада 2011р. № 1392)
У 2014/2015 навчальному році на новий зміст навчання переходять учні   6   класів,   які   навчатимуться   за   новою   навчальною   програмою «Мистецтво»   (авт.   Л.Масол,   О.Коваленко,   Г.Соцька,   Г.Кузьменко, Ж.Марчук,   О.Константинова,   Л.Паньків,   І.Гринчук,   Н.Новікова, Н.Овіннікова),   що   розміщена   на   офіційному   веб-сайті   Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua), та видрукована у фаховому науково-методичному журналі «Мистецтво та освіта» (№ 1-2 за 2013 рік).
Звертаємо   увагу,   що   відповідно   до   нових   Типових   навчальних планів, затверджених наказом МОНмолодьспорту від 03.04.2012 № 409, освітня   галузь   «Мистецтво»   реалізується   навчальними   предметами «Образотворче   мистецтво»,   «Музичне   мистецтво»   або   інтегрованим курсом   «Мистецтво»,   рішення   про   що   приймає   загальноосвітній навчальний заклад.
Для   реалізації   нової   навчальної   програми   для   учнів   6   класів створено   і   рекомендовано   МОН   такі   підручники   з   мистецьких дисциплін:
«Мистецтво» авт. Масол Л., вид-во «Світоч»;
«Музичне мистецтво» авт. Аристова Л., Масол Л., вид-во «Сиция»;
«Музичне мистецтво» авт. Кондратова Л., вид-во «Навчальна книга – Богдан»;
Учні 7-8 класів у 2014-2015 навчальному році продовжуватимуть навчатися за такими підручниками:
 «Музичне   мистецтво»   для   7,   8   класів   (авт.   О.Волошина, О.Мільченко, А.Левченко);
 «Музичне   мистецтво»   для   7,   8   класів   (авт.   Г.Макаренко, Т.Неземнова).
Навчально-методичне забезпечення, рекомендоване Міністерством до   використання   в   навчальних   закладах,   зазначено   у   Переліках навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених   на   офіційних   веб-сайтах   МОНУ   (www.mon.gov.ua)   та
Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (www.iitzo.gov.ua).
Наголошуємо на тому, що навчальна діяльність учнів з предметів художньо-естетичного циклу у 1-8 класах може проводитись у різних формах  окрім  письмових  (запис   учнями  будь-якої   інформації   зі   слів учителя   чи   з   дошки,   контрольних,   самостійних   робіт,   написання рефератів), які спричиняють додаткове недоцільне навантаження учнів.
Примусове ведення учнями зошитів, виконання письмових домашніх завдань   є   недоцільним   і   несприятливим   для   організації   творчої мистецької діяльності.
Звертаємо   увагу   на   те,   що   письмові   тематичні   перевірки (контрольні,   самостійні   роботи)   з   музичного   мистецтва,   та інтегрованого курсу «Мистецтво» не проводяться.
Тематична атестація проводиться один раз або двічі на семестр та виставляється в журналі в окрему колонку без дати. Деякі теми програм з   музики   (музичного   мистецтва)   розраховані   на   вивчення   впродовж семестру. У цих випадках з метою узагальнення вивченого доцільно здійснювати проміжне оцінювання навчальних досягнень учнів.
З художньої культури у 2014/2015 навчальному році учні 9 класу працюватимуть   за   одним   з   трьох   підручників:   авт.   Л.Масол;   авт. Л.Климова;   авт.   Н.   Назаренко   та   ін.   Зміст   підручника   «Художня культура»   авт.   Л.Масол,   Н.Миропольська   (вид.   «Перун»,   2005   р.; www.mon.gov.ua) є логічним узагальненням вивченого учнями на уроках мистецьких   дисциплін   у   1-8   класах   та   пропедевтикою   подальшого вивчення художньої культури у старшій профільній школі.  Звертаємо увагу, що відповідно до рекомендацій Міністерства (лист МОН від 27.01.2009   №1/9-55),   зважаючи   на   мистецьке   наповнення   змісту предмета, місцевим керівним органам освіти рекомендовано під час комплектації   педагогічних   працівників   передбачити   годинне навантаження з художньої культури насамперед учителів музичного чи образотворчого мистецтва.
Учні   10-11   класів   відповідно   до   обраного   профілю   навчання опановуватимуть   художню   культуру   за   програмами   рівня   стандарт, академічного та профільного рівня авт. Л.Масол, Н.Миропольська, що міститься в Збірнику програм з художньо-естетичного циклу для 5-11 класів   (вид.   «Перун»,   2005   р.),   Збірнику   програм   для   профільного навчання (вид. «Оберіг», 2009 р.) та розміщена на офіційному веб-сайті МОН України (www.mon.gov.ua).



ВИДИ МИСТЕЦТВА
№ з/п
Дата уроку
Зміст навчального матеріалу
Тема уроку
Матеріали та інструменти
Примітки
авг
б
Вступ. ЩО ТАКЕ МИСТЕЦТВО (4 год)
1
3/09
2/09
Ознайомлення з видами візуальних (образотворчих) мистецтв, головними засобами виразності в них: надання пропедевтичних знань про художній образ
Види образотворчого мистецтва
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..), гумка

2
10/09
9/09

3
17/09
16/09
Основи процесу створення живописних робіт. Поняття «формат». Правила обрання формату для майбутньої роботи
З чого починається формат. Формат
Прості олівці, гумки; гуашеві фарби, пензлі

4
24/09
23/09
Поняття «композиція», закони та правила компонування зображення в обраному форматі. Актуалізація знань із правил обрання формату зображення відповідно до задуму
Як скомпонувати малюнок в обраному форматі
Кольоровий папір, ножиці, клей, пензлі для клею

Розділ 1. ГРАФІКА (12 год)
5
1/10
30/09
Ознайомлення з поняттями «навчальний малюнок», «натура». Уважне спостереження за природою як основа грамотного малювання з натури об’єктів природи
Ботанічні замальовки
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..), гумка

6
8/10
7/10
Актуалізація знань про графіку як вид образотворчого мистецтва. Види графіки. Графічні техніки виконання робіт. Техніка монотипія. Виконання роботи у цій техніці
Графіка. Види графіки. Графічні техніки
Акварельні та гуашеві фарби, пензлі; мило (або засіб для миття посуду), скельця або люстерка, воскові свічки

7
15/10
14/10
Актуалізація знань про основні засоби рисунка – лінію та силует. Види ліній. Роль ліній та силуету в графіці
Лінія та силует у рисунку
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..), гумка

8
22/10
21/10
Ознайомлення з основними  прийомами композиції (ритм; симетрія. Асиметрія; статика, динаміка; рівновага частин композиції, виділення сюжетно-композиційного центру)
Прийоми композиції
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..), гумка;  акварельні та гуашеві фарби, пензлі

9
29/10
28/10
Ознайомлення з поняттями «конструкція», «пропорції». Конструктивне аналізування предметів та визначення пропорцій

Що таке конструкція та пропорції
Прості олівці, гумки, аркуші паперу

10
5/11
4/11
Передавання об'ємної форми предметів на площині засобами графіки. Поняття «світлотіньове моделювання форми»
Світлотінь
Прості олівці, гумки

11
12/11
11/11
Поняття «перспектива». Види перспективи. Правила зображення куба та предметів прямокутної форми з урахуванням перспективних скорочень
Знайомство з перспективою, рисування куба і предметів прямокутної форми
Прості олівці, гумки, аркуші паперу

12
19/11
18/11
Правила зображення кулі. циліндра та предметів кулеподібної, циліндричної та складної форми з урахуванням перспективних скорочень
Рисування предметів циліндричної форми, подібних до кулі та складної форми
Прості олівці, гумки

13
26/11
25/11
Історичні витоки створення книг. Складові книги, головні засоби виразності в них. Робота художників над створенням книги
З чого складається  книга
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..), гумка;  акварельні або гуашеві фарби, пензлі

14
3/12
2/12
Ілюстрація. Головні засоби виразності в ілюстраціях. Робота художників-ілюстраторів
Ілюстрація
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..), гумка;  акварельні або гуашеві фарби, пензлі

15
10/12
9/12
Поняття «художній шрифт», «буквиця». Види шрифтів, функції шрифтів. Роль шрифтів у створенні книги
Художній шрифт
Кольорові олівці, гумки, фломастери; гуашеві або акварельні фарби, пензлі

16
17/12
16/12
Прикладна (ужиткова) графіка, її види. Значення прикладної графіки у житті кожної людини
Прикладна (ужиткова) графіка
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..), гумка;  акварельні або гуашеві фарби, пензлі

Розділ 2. ЖИВОПИС  (5 год)
17
24/12
23/12
Ознайомлення учнів з видами живопису , їх відмінностями. Твори видатних живописців
Види живопису
Сира картопля, прості олівці, гумки; акварельні або гуашеві фарби, пензлі

18


Актуалізація знань про колір як головний засіб живопису. Поняття «колірний тон», «насиченість кольору», «світлота»
Колірний спектр
Прості олівці, гумки; гуашеві або акварельні фарби, пензлі

19


Поняття «колорит». Вплив кольору на людину. Актуалізація знань з кольорознавства

Колорит
Гуашеві або акварельні фарб. Пензлі; прості олівці, гумки

20


Плив світла на сприйняття кольору оком людини. Зміна кольору за денного чи штучного освітлення. Поняття «пленер»
Вплив світла на колір. Малювання квітів
Прості олівці, гумки; гуашеві або акварельні фарби, пензлі

21


Поняття «повітряна перспектива». Передавання повітряної перспективи у графіці та живописі
Повітряна перспектива. Настрій
Прості олівці, гумки; гуашеві або акварельні фарби, пензлі, ножиці

Розділ 3. СКУЛЬПТУРА І ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНЕ (ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ) МИСТЕЦТВО  (11 год)
22


Актуалізація знань щодо такого виду мистецтва, як скульптора. Види скульптури

Що таке скульптура. Види скульптури
Пластилін (глина). Стека

23


Актуалізація знань про засоби художньої виразності у скульптурі (об’єм та фактуру)
Засоби художньої виразності у скульптурі
Солене тісто, стеки, манікюрні ножиці, гребінці, тертки, прилади для давлення часнику, ґудзики, різне за фактурою листя рослин

24


Актуалізація опорних знань про декоративно-прикладне мистецтво та його види. Основні засоби виразності кожного виду декоративно-прикладного мистецтва. Центри українського декоративно-прикладного мистецтва
Види декоративно-прикладного мистецтва
Фломастери, прості та кольорові олівці, гумки; гуашеві фарби, пензлі; кольоровий папір, картон, клей ПВА, пензлі для клею, ножиці

25



26


Орнамент та його види. Правила створення орнаментів. Створення орнаментів на основі  стилізації природних форм
Орнаментальна композиція
Фломастери, прості та кольорові олівці, гумки; гуашеві фарби, пензлі

27


Традиції писанкарства в Україні. Колірна гама та символіка писанок різних регіонів України. Зміст деяких писанкарських символів

Українські писанки
Прості олівці, гумки; воскові свічки, мило, акварельні фарби. пензлі

28



29


Поняття «символ», «символіка». Використання однакових символічних зображень у різних видах декоративно-прикладного мистецтва. Значення символічних зображень у вишивці України
Символіка українського орнаменту
Графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..), гумка;  акварельні та гуашеві фарби, пензлі

30


Аналіз природних форм. Правила стилізування природних форм
Як стилізувати природні форми
Фломастери, прості та кольорові олівці, гумки; акварельні фарби, пензлі

31


Народне мистецтво України та основні художні промисли. Головні засоби виразності в них


Народні промисли
Акварельні фарби. пензлі; прості та кольорові олівці, гумки, фломастери

32


Петриківський розпис, історія його виникнення. Майстри петриківського розпису. Основні мазки та елементи петриківського розпису

Петриківський розпис
Прості олівці, гумки; гуашеві або акварельні фарби, пензлі