четвер, 11 грудня 2014 р.

5 клас № 4 ЯК СКОМПОНУВАТИ МАЛЮНОК В ОБРАНОМУ ФОРМАТІ

5 клас

4

ЯК СКОМПОНУВАТИ МАЛЮНОК В ОБРАНОМУ ФОРМАТІ

Мета: ознайомити з поняттям «композиція», законами, які допомагають компонувати зображення в обраному форматі
Оснащення: кольоровий папір, ножиці, клей, пензлі для клею, альбоми, серветки для витирання рук, клейонки; репродукції картин – Й.Курилас «На Гуцулщині», І.Шишкін «Жито», «Полудень. Околиці Москви», Ф.Шнайдер «Натюрморт із птахами, фруктами та овочами», К.Петров-Водкін «Натюрморт із оселедцями»
Тип уроку: комбінований урок

ХІД УРОКУ

1.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
3.      ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Термін «композиція» зазвичай вживають у двох значеннях. З одного боку, композиція – це побудова художнього твору, яка обумовлена його змістом, призначенням і характером. З іншого боку, композицію називають і сам твір, тобто кінцевий результат  діяльності художника. Композиція надає твору цілісність. Організовує та підпорядковує  його елементи один одному й цілому.
Підпорядкування компонентів композиції та композиційних засобів ідейному задуму твору. Цей закон вимагає цілісність, виразність, ідейності художнього твору та зобов’язує художника, щоб його композиція в усіх деталях підпорядкувалася ідейному змісту, розкривала ставлення митця до зображуваного та його захоплення.
Наявність композиційного центру. Композиційний центр містить головні компоненти, які розкривають ідею твору. Поміж основних прийомів, які дають змогу робити акцент на композиційному центрі, є грамотне володіння формами, лініями, кольором, світлотінню.
Співмірність усіх частин композиції між собою та щодо цілого. Згідно з цим законом художник має врахувати співвідношення об’ємів, кольорів, світла, тону й форми, а також ритму й пластики, руху чи стану спокою, щоб твір справляв враження єдиного цілого, відповідав ідейному задуму.
Закон цілісності композиції вимагає, щоб глядач сприймав її як неподільний твір мистецтва, у якому кожне зображення доповнює зміст.
Важливу роль мають обрані художником для твору типи формату.
А ще картини можуть визвати відчуття рівноваги та нерівноваги у композиції. Рівновага залежить від розташування основних має композиції, організування  композиційного центру, пластичної й ритмічної побудови композиції, пропорції, колірних, тональних і фактурних взаємин окремих частин одна одної з цілим.
Навчальна вправа
Порівняти два натюрморти – Франса Шнайдера «Натюрморт з птахами, фруктами та овочами», Кузьми Сергійовича Петрова-Водкіна «Натюрморт із оселедцем». Який з них є статичним  та врівноваженим, а в якому відчувається динаміка і відсутня рівновага?
Фізкультхвилинка
4.      АКУТАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
·         Які закони композиції ви запам’ятали? 
·         Які композиційні прийоми використовують художники?
5.      САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Виконання врівноваженої (неврівноваженої) композиції з геометричних фігур.
Створити власні композиції, пам’ятаючи про закони та правила композиції. Вирізати з кольорового паперу різні геометричні фігури  і спробувати створити з них композицію: врівноважену або не врівноважену.
6.      ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1.    Підбиття підсумків
2.    Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: звернути увагу на зовнішній вигляд та проаналізувати форми різних рослин; принести графічні матеріали (олівці, гелеві або кулькові ручки, фломастери та ін.), гумки, альбоми
3.    Завершення уроку

   


ДЕМОНСТРАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ

К.Петров-Водкін «Натюрморт із оселедцями»

І.Шишкін «Жито»

І.Шишкін  «Полудень. Околиці Москви»

Немає коментарів:

Дописати коментар