четвер, 11 грудня 2014 р.

5 клас № 4 ЯК СКОМПОНУВАТИ МАЛЮНОК В ОБРАНОМУ ФОРМАТІ

5 клас

4

ЯК СКОМПОНУВАТИ МАЛЮНОК В ОБРАНОМУ ФОРМАТІ

Мета: ознайомити з поняттям «композиція», законами, які допомагають компонувати зображення в обраному форматі
Оснащення: кольоровий папір, ножиці, клей, пензлі для клею, альбоми, серветки для витирання рук, клейонки; репродукції картин – Й.Курилас «На Гуцулщині», І.Шишкін «Жито», «Полудень. Околиці Москви», Ф.Шнайдер «Натюрморт із птахами, фруктами та овочами», К.Петров-Водкін «Натюрморт із оселедцями»
Тип уроку: комбінований урок

ХІД УРОКУ

1.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
3.      ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Термін «композиція» зазвичай вживають у двох значеннях. З одного боку, композиція – це побудова художнього твору, яка обумовлена його змістом, призначенням і характером. З іншого боку, композицію називають і сам твір, тобто кінцевий результат  діяльності художника. Композиція надає твору цілісність. Організовує та підпорядковує  його елементи один одному й цілому.
Підпорядкування компонентів композиції та композиційних засобів ідейному задуму твору. Цей закон вимагає цілісність, виразність, ідейності художнього твору та зобов’язує художника, щоб його композиція в усіх деталях підпорядкувалася ідейному змісту, розкривала ставлення митця до зображуваного та його захоплення.
Наявність композиційного центру. Композиційний центр містить головні компоненти, які розкривають ідею твору. Поміж основних прийомів, які дають змогу робити акцент на композиційному центрі, є грамотне володіння формами, лініями, кольором, світлотінню.
Співмірність усіх частин композиції між собою та щодо цілого. Згідно з цим законом художник має врахувати співвідношення об’ємів, кольорів, світла, тону й форми, а також ритму й пластики, руху чи стану спокою, щоб твір справляв враження єдиного цілого, відповідав ідейному задуму.
Закон цілісності композиції вимагає, щоб глядач сприймав її як неподільний твір мистецтва, у якому кожне зображення доповнює зміст.
Важливу роль мають обрані художником для твору типи формату.
А ще картини можуть визвати відчуття рівноваги та нерівноваги у композиції. Рівновага залежить від розташування основних має композиції, організування  композиційного центру, пластичної й ритмічної побудови композиції, пропорції, колірних, тональних і фактурних взаємин окремих частин одна одної з цілим.
Навчальна вправа
Порівняти два натюрморти – Франса Шнайдера «Натюрморт з птахами, фруктами та овочами», Кузьми Сергійовича Петрова-Водкіна «Натюрморт із оселедцем». Який з них є статичним  та врівноваженим, а в якому відчувається динаміка і відсутня рівновага?
Фізкультхвилинка
4.      АКУТАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
·         Які закони композиції ви запам’ятали? 
·         Які композиційні прийоми використовують художники?
5.      САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Виконання врівноваженої (неврівноваженої) композиції з геометричних фігур.
Створити власні композиції, пам’ятаючи про закони та правила композиції. Вирізати з кольорового паперу різні геометричні фігури  і спробувати створити з них композицію: врівноважену або не врівноважену.
6.      ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1.    Підбиття підсумків
2.    Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: звернути увагу на зовнішній вигляд та проаналізувати форми різних рослин; принести графічні матеріали (олівці, гелеві або кулькові ручки, фломастери та ін.), гумки, альбоми
3.    Завершення уроку

   


ДЕМОНСТРАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ

К.Петров-Водкін «Натюрморт із оселедцями»

І.Шишкін «Жито»

І.Шишкін  «Полудень. Околиці Москви»

Цікаво знати. Шедеври світового мистецтва

Маріотто Альбертінеллі


Маріотто Альбертінеллі (1474-1515)

Учень Козімо Росселли. У студії свого вчителя художник познайомився з Фра Бартоломео. Вони почали спільну роботу в 1508 році, але незабаром після цього Альбертінеллі тимчасово кинув живопис і став трактирником, сказавши (згідно Вазарі), що він наївся критики і хоче зайнятися «менш важкою і більш радісною працею». Вазарі також писав, що він був «неспокійною людиною, шанувальником Венери і хорошого життя».
Його найкраща робота «Відвідування» зберігається в галереї Уффіці у Флоренції.


Благовіщення 

Благовіщення

Богоматір з немовлям

Зустріч Марії та Єлизавети

Хрещення

Мадонна з немовлям і зі Саят Ієронімом і Зеноб

Мадонна с младенцем Христом 

Поклоніння немовляті з ангелом

Поклоніння немовляті Христу

Різдво Христове


понеділок, 8 грудня 2014 р.

5 клас № 3 З ЧОГО ПОЧИНАЄТЬСЯ КАРТИНА. ФОРМАТ

5 клас

3

З ЧОГО ПОЧИНАЄТЬСЯ КАРТИНА. ФОРМАТ

Мета: ознайомити з основами процесу створення живописних робіт; навчити правильно обирати формат майбутньої роботи
Оснащення: прості олівці, гумка, гуашеві фарби, пензлі, ємності з водою, аркуші паперу, серветки для витирання рук і пензлів, клейонки; репродукції картин – Е.Дега «Урок танців», Жу І «Рододендрон», Рафаель «Афінська школа», О.Кипренський «Портрет Олімпіади Олександрівни Рюміної»
Тип уроку: комбінований урок

ХІД УРОКУ

1.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2.      АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
·                      Як ви розумієте «І писати, і дивитися картину – мистецтво»?
·                      Чи кожен може зрозуміти задум художника? Чому?
·                      Як навчитися розуміти твори мистецтва?
·                      Завдяки чому народжується твір мистецтва, який шлях він долає від задуму до втілення?
Нещодавно завершилися літні канікули. Кожен з вас, зустрівшись із друзями, обов’язково хоче поділитися враженнями від відпочинку. Сьогодні ви перенесете свої враження  від канікул на аркуш паперу. Яким буде цей аркуш – ми згодом дізнаємось.
3.      ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Художник – він творить, спираючись на власний досвід, знання. Уміння та вподобання. Уява художника змальовує безліч художніх образів, але щоб підкреслити кожний з них, щоб задум набув більшої виразності, художникові необхідно обрати формат майбутньої картини.
Формат – це форма. Є великі й зовсім маленькі, квадратні й прямокутні, навіть овальні та трикутні.
·         Як ви вважаєте, навіщо художникам таке розмаїття  форматів?
Витягнутий вгору формат надає зображенню стрункості й піднесеності.
Формат у вигляді прямокутника, розташованого горизонтального, зручний для зображення епічної дії.
Надмірне збільшення формату за вертикаллю перетворює зображення на сувій, а надмірне збільшення формату за горизонталлю вимагає застосування панорамної або фризової композиції.
Обираючи формат, слід урахувати, як розташовані основні об’єкти композиції, як розвивається дія сюжету – зліва направо чи вглиб картини або інакше.
Живописці часто застосовують овал як формат для зображення портрета людини, оскільки конфігурація овалу співвідноситься з овалом людського обличчя або контуром погрудного зображення
·    Який формат оборе кожен з вас для того, щоб передати свої враження від літнього відпочинку? Від чого залежатиме ваш вібір?
Фізкультхвилинка
Учні виконують рухи за текстом вірша
Всі піднесли руки – раз!
На носках стоїть весь клас.
Два – присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! – і вгору,
Два! – і вниз,
На сусіда подивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати
4.      АКУТАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
·         Які формати картини ви бачили у музеях, на виставках?
·         Чи зустрічали ви роботи незвичайних форматів? Якщо так, то чи привернули вони вашу увагу?
·         Які з цих форматів вам сподобалися найбільше? Чому?
·         Який незвичайний формат ви оберете для власної роботи?
5.      ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1.      Підбиття підсумків
2.      Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести кольоровий папір, ножиці, клей, пензлі для клею, альбоми

3.      Завершення уроку





ДЕМОНСТРАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ



Рафаель. Афінська школа 

О.Кипренський. Портрет Олімпіади Олександрівни Рюміної 

Жу І. Рододендрон 

Е.Дега. Урок танців

Цікаво знати. Шедеври світового мистецтва

Франческо Альбани
Франческо Альбані (1578-1660)

Син шелкоторговца. З 12 років почав вчитися в школі Дениса Калверта, де познайомився з Доменікіно і Гвідо Рені. Потім перейшов до Академії сімейства Карраччі.

У 1600 перебрався до Риму, де працював в палаццо Фарнезе, був одним з найбільш близьких помічників Аннібале Караччи в розписах церкви Сан-Джакомо дельї Спаньолі і палаццо Маттеї ді Джове, потім працював у церквах Санта-Марія делла Паче, Сан-Себастьяно фуорі ле Мура та ін.

Після 1625 повернувся до Болоньї. Був майстром міфологічних сюжетів («Спляча Венера», «Купання Діани», «Викрадення Європи» та ін.), Розробляючи їх у стилістиці, близькій до рококо.рококо.


Богиня Діана, що перетворює Актеона в оленя

Весна (Деталь)

Весна (Туалет Венери)

Меркурій та Аполон

Осінь (Венера та Адоніс)

Святе Сімейство

Танець амурів

Тріумф Діани

Туалет Венери

Хрещення Христа

неділя, 7 грудня 2014 р.

5 клас № 1-2 ВИДИ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА



5 клас № 1-2 

ВИДИ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

Мета: ознайомити із видами візуальних мистецтв, головними засобами виразності в них
Оснащення: графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін..), гумка; репродукції художників-графіків та художників живописців
Тип уроку: комбінований урок

ХІД УРОКУ

1.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Мистецтво наповнює життя кожної людини щомиті: ми читаємо книжки, слухаємо музику, відвідуємо музеї, переглядаємо театральні вистави та кінофільми; багато хто грає на музичних інструментах, співає, танцює або малює. Мистецтво збагачує людину, робить її життя цікавішим, щасливішим. Саме про такий вплив мистецтва на життя сучасної людини та всього суспільства ми поговоримо сьогодні.
Девізом наших уроків стануть слова видатного німецького драматурга та поета Бертольда Брехта: «Усього потрібно вчитися. Мистецтво – не виняток».
·         Чи згодні ви з цим висловлюванням?
Упродовж уроку заповнити таблицю про особливості кожного виду мистецтва.
Особливості видів мистецтва
Особливості виду мистецтва
Види мистецтва
Графіка
Живопис
Скульптура
Декоративно-прикладне мистецтво (ДПМ)
Матеріали та інструменти




Мова виду мистецтва




Видатні митці та їх роботи





3.      ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Створювати твори мистецтва  може не кожен, а розуміти їх навчитися всі. Мистецтво – одне з найважливіших і найцікавіших явищ у житті суспільства, невід’ємна складова людської діяльності.
Кожному виду мистецтв притаманні свої специфіка, свої завдання, а також свої засоби та прийоми для розв’язання цих завдань. Усі види мистецтва мають свою мову та своєрідність художніх можливостей.
Розберемо спочатку кожний вид візуального мистецтва, яке містить:
·    образотворчі види мистецтва, що відтворюють візуально сприйману дійсність – чи то за допомогою реальних тривимірних об’ємів (скульптура), чи то шляхом їх зображення на двовимірній поверхні (живопис, графіка, фотомистецтво);
·    необразотворчі види мистецтва - архітектура, декоративно прикладне мистецтво і художнє конструювання де зорово-просторові форми зазвичай не передбачають аналогій у реальності.
Оскільки основним засобом створення художнього образу у графіці є найпростіший для людини спосіб створення  побаченого – лінія, крапка, штрих , пляма, що творять контур предмета або фігури, - графіку вважають основою всіх видів образотворчого мистецтва.
Графіка – це вид мистецтва, назва якого походить від грецького слова, що в перекладі означає «пишу, дряпаю, малюю». Одним із різновидів графіки є малюнок – найдавніший її вид. з якого і почалося зародження образотворчого мистецтва.
Особливості видів мистецтва
Особливості виду мистецтва
Види мистецтва
Графіка
Живопис
Скульптура
ДПМ
Матеріали та інструменти
олівець, вугілля, крейди, сангіни, різні сорти чорнил, туші, акварелі



Мова виду мистецтва
лінія, крапка, штрих , пляма



Видатні митці та їх роботи
Леонардо да Вінчі – «Автопортрет», «Ветрувіанська людина», «Голова жінки»
Т.Г.Шевченко – серія офортів «Мальовнича Україна (1844)



Живопис – вид образотворчого мистецтва, пов'язаний із передаванням зорових образів, нанесенням фарб, на тверді або гнучкі поверхні, а також твори мистецтва , створені у такий спосіб
Особливості видів мистецтва
Особливості виду мистецтва
Види мистецтва
Графіка
Живопис
Скульптура
ДПМ
Матеріали та інструменти
олівець, вугілля,   крейди, сангіни, різні сорти чорнил, туші, акварелі
акварельні, гуашеві, олійні, темперні, акрилові фарби; пензлі


Мова виду мистецтва
лінія, крапка, штрих , пляма
колір


Видатні митці та їх роботи
Леонардо да Вінчі – «Автопортрет», «Ветрувіанська людина», «Голова жінки»
Т.Г.Шевченко – серія офортів «Мальовнича Україна (1844)
Клод Моне – «Враження. Сонце, що сходить»
І.Ю.Рєпін – «Бурлаки на Волзі», «Запорожці пишуть листа турецькому султану», «Іван Грозний і син його Іван»


Скульптура – ліплення, пластика; вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об’ємну, тривимірну форму і виконані із твердих чи пластичних матеріалів.
Особливості видів мистецтва
Особливості виду мистецтва
Види мистецтва
Графіка
Живопис
Скульптура
ДПМ
Матеріали та інструменти
олівець, вугілля, крейди, сангіни, різні сорти чорнил, туші, акварелі
акварельні, гуашеві, олійні, темперні, акрилові фарби; пензлі
метал, камінь, глина, гіпс, деревина, лід, сіль

Мова виду мистецтва
лінія, крапка, штрих , пляма
колір
об’єм, пластика, фактура

Видатні митці та їх роботи
Леонардо да Вінчі – «Автопортрет», «Ветрувіанська людина», «Голова жінки»
Т.Г.Шевченко – серія офортів «Мальовнича Україна (1844)
Клод Моне – «Враження. Сонце, що сходить»
І.Ю.Рєпін – «Бурлаки на Волзі», «Запорожці пишуть листа турецькому султану», «Іван Грозний і син його Іван»
Мікеланджело Буонаротті  - «Вакх» і «П’єте»
Іван Георг Пензель – «Святий Юрій», «Ангел», «Жертвоприношення Авраама»

Декоративно-прикладне мистецтво – це галузь декоративного мистецтва, яка відповідає за створення художніх виробів, що мають практичне застосування, а також художнє оброблення побутових предметів, а також створення прикрас, іграшок і т. д.
Особливості видів мистецтва
Особливості виду мистецтва
Види мистецтва
Графіка
Живопис
Скульптура
ДПМ
Матеріали та інструменти
олівець, вугілля, крейди, сангіни, різні сорти чорнил, туші, акварелі
акварельні, гуашеві, олійні, темперні, акрилові фарби; пензлі
метал, камінь, глина, гіпс, деревина, лід, сіль
Метал, нитки і тканини, солома чи лоза, кістка, камінь, скло, глина
Мова виду мистецтва
лінія, крапка, штрих , пляма
колір
об’єм, пластика, фактура
уклад, історія, культура, економіка
Видатні митці та їх роботи
Леонардо да Вінчі – «Автопортрет», «Ветрувіанська людина», «Голова жінки»
Т.Г.Шевченко – серія офортів «Мальовнича Україна (1844)
Клод Моне – «Враження. Сонце, що сходить»
І.Ю.Рєпін – «Бурлаки на Волзі», «Запорожці пишуть листа турецькому султану», «Іван Грозний і син його Іван»
Мікеланджело Буонаротті  - «Вакх» і   «П’єте»
Іван Георг Пензель – «Святий Юрій», «Ангел», «Жертвоприношення Авраама»
Майоліка Опішні, косовська кераміка, дерево Гуцульщини, розписи Петриківки, килими Решетилівки, полтавська вишивка

4.      АКУТАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
Перевірка правильності заповнення таблиці
5.      ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1.    Підбиття підсумків
2.    Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести альбоми, прості олівці, гумки, гуашеві фарби, пензлі
3.    Завершення уроку


РОЗДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ

Особливості видів мистецтва
Особливості виду мистецтва
Види мистецтва
Графіка
Живопис
Скульптура
Декоративно-прикладне мистецтво (ДПМ)
Матеріали та інструменти




Мова виду мистецтва




Видатні митці та їх роботи








 ДЕМОНСТРАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ

ЛЕОНАРДО ДА ВІНЧІ

автопортре

вітрувіанська людина

голова жінки



ТАРАС ШЕВЧЕНКО
Видубецький монастир у Києві

Дари в Чигрині 1649 року

Казка

Старости

Судня рада
У Києві



ІЛЛЯ РЄПІН

Запорожці пишуть листа турецькому султану

Бурлаки на Волзі

Іван Грозний та син його Іван




КЛОД МОНЕ

Враження. Сонце, що сходить



ІВАН ПІНЗЕЛЬ

 Ангел


Жертвопринешення Авраама


Юрій Змієборець. Собор святого Юра, Львів

П'єта

Вакх


ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО

Народна іграшка

Вироби із глини

Вироби із каменю

Вироби із кістки

Вироби із скла

Вишивка

Мерехтливі килими Решетилівки

Косівська кераміка

Майоліка Опішні

 Оброблення металу

Оздоблення дорогоцінного і напівдорогоцінного каменю

Плетіння з лози

Плетіння з соломи

Розпис тканини

Розписи Петриківки

Різьблення по дереву